Det’ sørme, det’ sandt, december….den dejligste måned i nissernes land. Arh ok, nu går der vist for meget julekalender i den. Men det er sørme sandt, det er december, og det er nu, at julehandlen for alvor sætter ind. Hjernen kører på højtryk for at finde på de fedeste gaver til vores kære.
Det er ganske vist. Vi er trådt ind i skønne og hyggelige december måned. En måned, hvor dankortene gløder og dejlige gaver bliver pakket smukt ind. Men før det bliver juleaften, og de lækre ting og sager vi giver til hinanden ligger under juletræet og venter på at blive pakket op, så er der jo lige det der med juleindkøbene der skal overstås først. Først yde, så nyde, som man jo siger.
Nogle elsker det, andre hader det. Julegave-shopping. Personligt forstår jeg jo ikke dem, som ikke bryder sig om at shoppe. What’s not to like? Jovist, det vi shopper er ikke til os selv. Men hvad er da mere skønt at give gaver? I love it!
På den anden side kan det være noget af et ræs at skulle ud i. Endelig har man weekend, og så skal man bruge sin sparsomme fritid på at stå i kø i diverse butikker og stormagasiner. Og selvom julen jo skal være hyggelig og alle er glade, så er det ofte det modsatte man oplever, når man begiver sig ud på julegave-jagtmarkerne. Folk er sure, stressede og puffer og skubber og har alt for travlt, og man er måske mest af alt mest tilbøjelig til at sove resten af dagen væk, når man endelig er sikkert hjemme igen.
Men sådan behøver det jo ikke at være. Man kan jo bare handle på nettet. Internettet bugner jo af webshops, som lige nu skruer ned for priserne og kører med fantastiske juletilbud man næsten ikke kan sige nej til.
MEN – der er jo altid et men!
Selvom det både er smart og nemt at shoppe på nettet, så kan det for mange også være en jungle. Derfor har vi samlet nogle gode råd du skal huske på, så du kommer nemt og bekvemt gennem julehandlen og undgår at blive taget ved næsen.
- Læs altid om fortrydelse og reklamation
Langt de fleste webshops har (eller også skulle de godt nok skynde sig at få det) handelsbetingelser på deres hjemmeside. Men faktisk viser det sig, at næsten 40% af den danske befolkning, der handler på nettet aldrig, eller i hvert fald sjældent, læser disse handelsbetingelser. Det kan også til tider være noget af en smøre at skulle igennem, men man bør som minimum altid læse afsnittet omkring fortrydelse og reklamation. På den måde slipper både du, og den du køber gaven til, for uheldige oplevelser, hvis der skulle opstå nødvendighed for at bytte eller returnere en vare.
Hos os er det sådan, da vi nu handler med produkter til intimt brug, at hvis varerne har været i brug eller forseglingen er brudt, så bytter vi ikke. Det kan de fleste nok godt forstå, idet der nok ikke er mange der selv ville finde det særligt lækkert at modtage en vibrator f.eks., som man kan se har været pakket ud (Bitten, Sexshop.dk)
- Gå en stor bue uden om fupbutikkerne
For at male fanden på væggen, så oplever mange, at de ender ud med kopi-varer, eller at deres konto-oplysninger bliver misbrugt. Vi siger ikke det er hver gang, men ofte er det udenlandske fupbutikker der lokker naive danskere med lidt for gode tilbud. Ting der ofte kendetegner en butik, der ikke har helt rent mel i posen er, hvis virksomheden er meget sparsommelig med oplysninger om sig selv, har dårligt formulerede beskrivelser af produkterne eller kører med uhørte lave spotpriser på mærkevarer.
- Kig efter E-mærket
En E-handelsmærket webshop er din garanti for, at butikken drives I overensstemmelse med gældende dansk lov og E-mærkets forbrugerbeskyttende krav. E-mærket har nogle jurister siddende, som løbende kontrollerer alle netbutikker, så hvis du skulle være uheldig, både som den der giver gaven eller som den der modtager, så kan du altid få gratis hjælp fra E-mærkets Forbruger Hotline.
Ligeledes er det en god idé at tjekke netbutikkens omdømme. De fleste netbutikker i dag har Trustpilot, en anmeldelses-side, hvor kunderne skriver om deres oplevelse ved at handle i den pågældende butik.
E-mærket er altid en god ting at kigge efter, da man så lige som kan regne med, at man er i trygge hænder og der er garanti for sikker handel og betaling. Med hensyn til Trustpilot, så er det noget jeg personligt benytter mig meget af, når jeg selv handler på nettet. Hvis butikken udelukkende har dårlige anmeldelser, ja, så smutter jeg igen – men omvendt, har den gode, så handler jeg gerne (Bitten, Sexshop.dk
- Hav styr på byttereglerne
Når man køber en gave, så håber man naturligvis altid, at den falder i god jord, og at den som modtager gaven bliver glad. Men det kan jo ske, at den enten ikke lige passer til vedkommende, eller at den er for stor eller for lille eller noget helt andet. Og så er det jo brand ærgerligt, for begge parter, hvis så gaven ikke kan byttes. Derfor er det altid super vigtigt, at have styr på byttereglerne i den pågældende butik. Det står i øvrigt ofte i handelsbetingelserne – hvis man altså lige er én af de resterende 60% der læser dem! Man har som forbruger altid mindst 14 dages bytteret. Men er det en gave som er købt et stykke tid før juleaften, så rækker det jo ikke helt. Derfor tilbyder mange webshops, at man kan bytte helt ind i januar.
Vi er så glade for hos os, at vi kan tilbyde ubegrænset returret – og det er faktisk ikke kun her til jul, det er noget vi kører med hele året rundt. Og det synes vi selv er en helt fantastisk service. Det er dog de færreste der benytter sig af det , for hvis de fortryder eller der er noget i vejen med varen, så kontakter de os jo gerne ret hurtigt (Bitten, Sexshop.dk)
Sexshop.dk ønsker alle en rigtig god julehandel og en glædelig jul 🙂